menu
undermenu

Barfod for begyndere


  1. Den første gang hvor du skal prøve at stå på føderne, skal være en dag hvor der er helt vindstille og hvor vandet er spejlblank.
  2. Lig dig i vandet bag båden, og tag rebhåndtaget samt et wakeboard eller et kneeboard med.
  3. Sæt dig på brædtet med dine fødder i retning af båden. Selve spidsen af brædtet skal være oven vande og pege i retning af båden.
  4. Hold linen mellem dine ben, med udstrakte arme. Dine ben skal være let bøjede og oven vande.
  5. Efter at linen er stram, skal båden accelerere langsomt indtil brædtet planer. og du er  oven vande også med fødderne.
  6. Bevæg dig langsomt fremad på brædtet.
  7. Når båden når en fart på ca. 25 km/t (13kn / 15 mph) bøj da dine knæer mod din brystkasse, og  begynd så at sætte fødderne ned ovenpå vandet. (Prøv ikke at rejse dig helt endnu).
  8. Når føreren af båden ser at du har fødderne i vandet, så skal han/hun accelerere op til din "barfods-hastighed". Denne udregnes ved at tage din vægt, og dividere med 2 og herefter lægge 5 til. (km/t)
  9. Når båden når den rette hastighed, skal du lægge mere og mere vægt overpå fødderne og i barfod's position: Armene udstragt foran dig, kig lige ud, spredte ben med fødder med en skulderbredde imelllem, og bøjede knæ i en 90 graders vinkel.
  10. Når du rejser dig fulstændigt op, slip da brædtet og lad det falde bagud. (husk at holde øje med hvor det befinder sig i vandet, så I ikke sejler på det)

Tips:

  1. Husk redningsvest.
  2. Tag jer god tid og gør ikke noget overilet. Sørg for at bådføreren er rutineret og ansvarsbevidst. 
  3. Vær gerne 2 mand i båden, således at der er en til at holde øje med ham i vandet, samt ting i vandoverfladen.



    Ved at tilmelde dig Dansk Vandsports nyhedsbrev får du besked når der kommer nye guides og når eksisterende guides er blevet opdateret eller udvidet. Du kan tilmelde dig her "Tilmeld Nyhedsbrev"

    Copyright © 2006 by Dansk Vandsport - All Rights Reserved.
Webdesign: eventa.dk