menu
undermenu

Renovering af speedbåd


(Siden er opdateret 28 Mar 2005, Punkt 1,2,3)

Vi er begyndt at renovere vores egen speedbåd. Dette projekt har vi set utroligt meget frem til da det er et spændende projekt som forhåbentligt vil gøre vores båd endnu mere indbydende. Alle produkter som bliver brugt i guiden kan købes igennem Dansk Vandsport.

Båden er en 20" Blue Sea 6100. Motoren en 2-takts Yamaha med 70 HK.
Båden er med lukket forsnude som gør det muligt for 2 personer at overnatte i båden. Ved sejlads kan der i båden sidde 6 voksne. Båden kan bære en motor op til 250 hk, og har en indbygget tank til 100 liter benzin.

Vi har valgt at opdele dette projekt i nogle forskellige dele som ser således ud:
1. Bunden (Færdig)
Denne del omhandler fjernelse af gammel bundmaling, slibning og påførelse af ny bundmaling. 
2. Vindspejl / forrude (Færdig)
Da forruden i båden er ret ridset og ret ugennemsigtig har vi valgt at udskifte den. Vi vil derfor samle lidt information om hvordan det gøres.
3. Øvre udvendige del af båden (Færdig)
Båden har et par småridser hist og her. Disse skal naturligvis fjernes.
4. El-system
Elsystemet skal gennemgåes og evt forbedringer laves.
5. CD-afspiller mm
Vores nuværende cd-afspiller har det desværre ikke alt for godt, så den skal også udskiftes. Vi ser her på hvordan man kan lave en optimal løsning til speedbådsfolket som godt kan lide musik på vandet.
6. Bådtrailer (færdig)
Ophalervogn vs. indregisteret bådtrailer

Projektet er startet 30 oktober 2004. 

1. Bunden
Denne del omhandler fjernelse af gammel bundmaling, slibning og påførelse af ny bundmaling. 

30 Oktober 2004:
Da vi har købt båden brugt ved vi ikke hvilken maling der er brugt tidligere. Det er dog tydeligt at se at båden tidligere har ligget i vandet, da den har et ordentligt lag bundmaling. Vi skal derfor først have fjernet denne bundmaling. For at gøre dette på den mest effektive måde har vi valgt at påføre et specielt produkt kaldet "bundmalingsfjerner". Det er et produkt som påføres den eksisterende bundmaling hvorefter det skal sidde et stykke tid inden det skrabes af. Vi startede med lige at påføre produktet på et mindre område for at teste det af. Testen viste at produktet virkede som planlagt på trods af at tempraturen i laden var lidt lavere end de anbefalede 15 grader. 

31  Oktober 2004:
Uheldigvis var det ikke muligt at hejse båden op i luften da vi ikke have det nødvendige udstyr. Vi påførte derfor malingsfjerneren mens båden stod på traileren. Båden er som sagt 20 fod og det tog godt og vel 90 min. koncentreret arbejde at påføre malingsfjerner. Dette vil have gået meget hurtigere hvis båden havde været hejst op i luften. Herefter var det bare at vente til at malingsfjerneren blødgjorde bundmalingen. 
Derefter begyndte jeg at fjerne bundmalingen med en spartel. Her tog jeg fra toppen af bundmalingen og nedad mod kølen hele vejen fra spidsen til bagenden af båden.  Dette tog ca. 4 timer, igen besværliggjort af at båden stod på traileren. til slut vaskede jeg båden i varmt vand.
OBS: Såfremt at laget af bundmaling er meget tykt, kan det være nødvendigt at påføre bundmalingsfjerner ad flere omgange.

Produkter har vi brugt:
Bundmalingsfjerner ( 2 dåser af 750 ml, forbrug afhænger af bådens størrelse samt tykkelse på gammel bundmaling)
Pensel (bred pensel af god kvalitet til påstrygning af bundmaling)
Presenning (under hele båden til opsamling af gammel bundmaling)
Spartel (3 stk. i forskelling størrelse)
Gummihandsker ( 1 sæt)
Åndedrætsværn (1 stk.)
Vandslibepapir (8 ark, korn 150)
Kedeldragt

Næste gang er det planen at jeg skal begynde at slibe alle rester af bundmalingen væk. Jeg forventer at det tager ca. 1 weekend at gøre det.
Jeg håber at vi til den tid har fået fat i nødvendigt udstyr til at hejse båden op med en gaffeltruck. Båden vejer ca. 1400 kg.

Produkter vi skal bruge:
Presenning (under hele båden til opsamling af gammel bundmaling)
Gummihandsker ( 1 sæt)
Åndedrætsværn (1 stk.)
Vandslibepapir (8 ark, korn 150)
Kedeldragt
Gaffeltruck


12 December 2004:
At løfte en båd er faktisk ikke så nemt som det umiddelbart lyder. Intet er dog umuligt.... denne weekend har vi fået hejst båden af traileren og op under loftet i den lade hvor båden står. Vi havde regnet med at bruge en gaffeltruck eller en frontlæsser på en traktor. Dette er dog ikke hensigtsmæssigt da det kommer til at tage flere weekender at slibe og male båden. Vi har derfor besluttet at hejse båden op med et spil.
Spillet er hængt godt og vel 7-8 meter op i et jernspær i laden. Spillet kan bære op til 3 ton så det er ihvertilfald nok og er boltet fast i jernspæret med en meget kraftig jernlænke. Først prøvede vi at løfte båden med et par trosser som gik op i krogen men det pressede for meget på bådens sider så den ide gik vi hurtigt bort fra. Derefter fik vi fat i en jernkonstruktion som hænger over båden således at trosserne går lige op fra båden. Dette virker særdeles godt. Efter at båden er løftet af traileren fjernede vi traileren, og satte båden ned på jorden med nogle kraftige polysterol-baller neden under kølen således at den ikke rører jorden. Næste weekend begynder det hårde slibearbejde. 

Vi har brugt følgende:
2 krantrosser (3 tons-belastning)
Spil til at hejse båden op med (3 tons-belastning)
Div. reb.
Metalkonstruktion (længde ca. halvdelen af båden længde og samme bredde som båden )

24-28 Marts 2005:
Så er påsken ovre og den er brugt på at få båden klar til sæsonen (kun afbrudt af en tur til landskamp i parken). Først fik vi afsluttet den kedlige nedslibning med vådslibepapir...føj for et kedligt arbejde. Efter slibning blev båden vasket grundigt og fik lov til at tørre helt. Da båden var tør fik den et ordenligt lag Hempel Light Primer. Her brugte vi 2 stk 750ml spande, en lille malerrulle og en pensel primært til brug rundt om hækken hvor motoren er sat fast. Primeren er 2 komponent men det er ret nemt at have med at gøre, så længe man rører godt rundt i bøtten inden man starter. Inden malerarbejdet gik i gang satte vi et stykke malertape fast der hvor bundmalingen skulle gå til. Vi valgte en lysgrå primer da det så var nemmere at se hvor vi skulle male til med bundmalingen som er helt hvid (Hempel Hard Racing White). Primeren skulle dog lige tørre natten over (min 9 timer da tempraturen var lige ved 10 grader). Herefter gik vi i gang med første lag bundmaling, hvor vi som sagt har valgt en hvid bundmaling fra Hempel kaldet Hard Racing White. Denne maling er 1-komponent så det er rigtig nemt. For at lette arbejdet havde vi købt en ekstra malerrulle istedet for at skulle rengøre den vi brugte sammen med primeren. Dette var rigtigt dejligt :-). Vi brugte betydeligt mere maling end beregnet så det ved vi til næste år. Båden er 20" og vi skal bruge 4 X 750ml. Vi har så valgt ikke at spare på tykkelsen af malingen, da det er en maling som vi kan slibe helt galt til slut. Ellers må jeg sige at det er utroligt nemt at påføre bundmaling selv.

Vi har brugt følgende:
2 X 750ml Hempel Light Primer, Grå
4 X 750ml Hempel Hard Racing White, Hvid
2 X små malerruller
Pensel
Rørepind
20m Malertape
4 Masker

OBS: Det er vigtigt med udluftning hvis man maler indendøre.

Såfremt du selv er i tvivl om hvordan det skal gøres så er du velkommen til at kontakte os.


2. Vindspejl / forrude
Da forruden i båden er ret ridset og ret ugennemsigtig har vi valgt at udskifte den. Vi vil derfor samle lidt information om hvordan det gøres.

30 Oktober 2004:
Forruden er af plexiglas, hvor der er en liste af aluminium for langs kanterne. Uheldigvis er foruden så medtaget, primært pga. af sol og små ridser at det er svært at se ud af den. Vi har prøvet diverse produkter til at rense forruden men det har ikke hjulpet. Vi har derfor bestemt at vi skal have en ny forrude. Vi har prøvet at skrue den øverste liste af for at undersøge om aluminiumslisten kan tages af. Desværre er den limet godt og grundigt fast til ruden. Næste skridt er derfor at skrue hele bund-listen løs således at vi tager det hele af båden i 1 stykke. Planen er så at få en glarmester til at skifte forruden. Jeg har fået af vide at man kan få specielt plexiglas med en utrolig høj brudstyrke som er påkrævet på både. Desuden kan denne plexiglas fåes let tonet, dvs mørkere hvilket vil se godt ud på båden.

Produkter vi skal bruge:
Boremaskine med bits
Hobbykniv (til at skære evt elastisk fuge væk)

24 December 2004:
Vi har nu taget ruderne (forrude + 2 side-ruder) af båden. Det var faktisk ret simpelt. Vi fjernede skruerne som holdt den øverste liste på plads. Herefter skar vi med en hobbykniv oppe under ruden for at gøre listen fri af ruden. Herefter tog vi et brækjern og løftede meget forsigtigt i enden af listen. Listen gik så løs og vi kunne tage ruderne ud. Næste skridt er så at få en glarmester til at lave nye ruder.  Glædelig jul :-)

Produkter vi brugte:
Boremaskine med bits
Hobbykniv (til at skære evt elastisk fuge væk)
Brækjern

29 Jan 2005:
Tolmer Glas i Nykøbing (mors), har fået de gamle ruder ud, og har lavet et nøjagtig kopi. Vi villle gerne have haft røgfarvet glas men det kunne desværre ikke lade sig gøre. Båden har 1 forude og 2 sideruder. Det var meningen at vi skulle sætte ruden i lørdag / søndag, men da vi var ved at gøre de eksisterende aluminiumslister rene, som ruden skal sidde i, opstod der et mindre problem. De viste sig nemligt at det var svært at få listerne helt rene for den gamle fugemasse. Vi fik men en skruetrækker og en hobbykniv fjernet 95%.  Vi ville dog have at listerne skulle være 100% fri for det gamle så vi valgte at tage en gasbrænder og så simpelthen brænde de små rester væk. Dette bevirkede at farven på listen ikke var helt ens. Vi skal derfor have fat i noget sort spaymaling som egentlig er beregnet til at male bådmotor med. Denne spaymaling koster omkring 30 kr. pr dåse så det er meget billigt. Spraymalingen kan fås i forskellige farver og vi skal have den som hedder Mercury sort. Fugemassen som vi skal bruge mellem ruderne og aluminiumslisten er specielt beregnet til marinebrug. Produktet er fra 3M og hedder 4200FC. Produktet giver en limende tætning og det er netop det vi skal bruge.

Produkter som vi skal bruge:
3M 4200 FC (2 patroner)
Spraymaling til alulister (Mercury Black)

06 Mar 2005:
Så er den øverste liste malet. Først tørrede jeg listen af for at sikre at den var fri for støv. Herefter hængte jeg den op i en snor så jeg kunne komme til at male over det hele med det samme. Den fik et par gange maling med 10 min mellem hvert lag. Næste punkt er at sætte ruden i. Dette kunne ikke gøres i weekenden på grund af at der var meget koldt hvor båden står.

24-28 Marts 2005:
Efter en hård kamp har vi nu fået ruderne sat i. Vi startede med at sikre os at alle listerne var 100% rene. Herefter prøvede vi at sætte ruderne i uden lim for at sikre at det hele passede sammen. Sideruderne var de første vi satte i. Herefter ventede vi en dag med at lime forruden i da det hele blev lidt svært at have med at gøre når der var flere ting som ikke sad fast. Da forruden var sat i brugte vi snore til at holde den nede i den nederste liste for at sikre at den sad godt nede i limen. Da det var gjort ventede vi endnu en dag med at sætte den øverste liste fast. Som en afslutning på det hele fugede vi alle huller efter med fugemasse. Dette gjorde vi for at sikre os at der ikke kom støv, skidt og vand ned mellem ruden og kanterne af listerne. At skifte forruden har helt klart været den største udfordring. Det er ikke umuligt men absolut heller ikke nemt.


3. Øvre udvendige del af båden

Båden har et par småridser hist og her. Disse skal naturligvis fjernes.

Produkter vi skal bruge:
Epoxy-spartelmasse til brug under vandoverfladen
Gummihandsker
Åndedrætsværn
Vandslibepapir (korn 150)
Kedeldragt

24-28 Marts 2005:
Alle ridser og huller er blevet fyldt ud med epoxy 2-komponent spartelmasse. Dette skal tørre 18 timer og kan derefter slibes og males.

Ikke noget svært projekt, men vigtigt alligevel da båden er sårbar hvis der er dybe ridser.


4. El-system
Elsystemet skal gennemgåes og evt forbedringer laves.

30 Oktober 2004:
Vi har i maj 2004 udskiftet det panel hvori alle kontakterne sad. Det gamle panel var fuldt af ir og virkede ikke optimalt. Der kan iøvrigt fåes standardpaneler til de fleste både. I samme omgang udskiftede vi en del af ledningerne i båden. Vi har dog bestemt at vi skal have skiftet alle ledninger i hele båden. Dette skal gøres igennem plasticrør istedet for at ledningerne er ført på må og få. Ved at bruge plasticrør vil det blive nemmere i fremtiden at trække flere ledninger samt udskifte gamle ledninger. Plasticrørene skal sættes fast med epoxylim således at de ikke hopper rundt inde i båden og larmer.
Vi skal også have fundet en løsning på hvorledes vi kan beskytte samlinger imod ir. Vi har tænkt på at sprøjte silicone over, men er ikke sikre på at det vil virke optimalt.

Produkter vi skal bruge:
Plasticrør
12v. Ledninger
Loddekolbe + tin


5. CD-afspiller mm
Vores nuværende cd-afspiller har det desværre ikke alt for godt, så den skal også udskiftes. Vi ser her på hvordan man kan lave en optimal løsning til speedbådsfolket som godt kan lide musik på vandet.

30 Oktober 2004:
Den cd-afspiller vi har er en alm. Sony bilradio med cd-afspiller. Den har i princippet fungeret udemærket. Der er dog et problem at når båden ryster eller hopper pga. bølger og høj fart, vil cd'en hoppe i sangen. Dette skydes at de mekaniske dele i en bilradio ikke kan tåle at blive rystet ret meget. Vi har derfor besluttet at udskifte radioen med en MP-afspiller i bærebart format. Vi har valgt dette af flere årsager.
1. Bærebar mp3-afspiller kan tages med når du forlader båden, således at den ikke kan blive stjålet, når båden ligger i havnen.
2. Der findes ingen mekaniske dele i en bærebar mp3-afspiller hvilket gør den velegnet til båden, da den ikke tager skade af at blive rystet.
3. En evt udskiftning vil hurtigt kunne lade sig gøre da mp-3 afspilleren ikke skal monteres fast på samme måde som en alm. bilradio. Dette ser jeg som vigtigt da eletronisk udstyr formodentlig vil gå i stykker på et tidspunkt på grund af saltvand.
For at kunne få lyden ud over højtalerne i båden sætter vi en forstærker i. Denne kommer til at sidde i forsnuden af båden så langt inde som muligt for at sikre at den ikke får saltvand. Vi har endnu ikke valgt forstærkeren men formodentligt vil vi vælge en med minimum 3 kanaler. I dag har vi kun 2 højtalere, men kunne godt tænke os også at få sat en subwoofer i.

Produkter vi skal bruge:
MP3-afspiller (min 256 mb som svarer til ca. 64 sange/ 3 timers musik i god kvalitet)
Forstærker
Ledning
Skruetrækker
Loddekolbe og tin

12 December 2004:
Så har jeg fået testet at MP3-afspilleren fungerer fint med den forstærker jeg har købt. Forstærkeren er på 1000W med 2/3/4/5 kanaler. Jeg skal indtil videre kun bruge de 2 kanaler. Jeg har dog overvejet at sætte en subwoofer i senere. Forstærkeren skal monteres med 4 skruer i båden. Skruerne blliver erstattet af fingerskruer og alle ledninger bliver lavet således at de kan kobles fra lynhurtigt. Dette gøres af 2 årsager: Tyveri og holdbarheden på forstærkeren.


6. Bådtrailer

1 December 2004:
Vi købte båden sammen med den ophalervogn som den stod på. Sælgeren mente at det var lovligt at køre med ophalervognen så længe at vi blot have advarselstrekant bagpå samt ikke kørte hurtigere end 40 km/t. Efter en opringning til politiet i Aalborg viste det sig dog at det ikke er lovligt.
På den baggrund har vi nu købt en "rigtig" indregistreret bådtrailer. Vi kan på ingen måde anbefale folk at købe en ophalervogn, eller en amerikansk bådtrailer som i princippet er det samme som en ophalervogn, da den kun kan bruges til at tage båden op / ned i vandet hvis båden altid er i samme havn

Der skal i den forbindelse nævnes at det er en god ide at undersøge følgende ting før end du køber en trailer:
- Hvor meget vejer båden (totalvægt inkl. motor samt brændstof
- Passer traileren til den båd jeg har ? (totalvægt, længde osv)
- Må min bil køre med båden ? (trailerens faktiske totalvægt i forhold til hvor meget bilen må trække)
- Skal jeg have trailerkort ?

12 December 2004:
Har modtaget den nye registreringsattest på traileren. Sjovt nok kom regningen på vægtafgiften dagen før attesten. Det koster 220 kr om året i vægtafgift. Traileren har en totalvægt på 2000 kg, en egenvægt på 450 kg og kan tage en båd på 23 fod.
 

Ved at tilmelde dig Dansk Vandsports nyhedsbrev får du besked når der kommer nye guides og når eksisterende guides er blevet opdateret eller udvidet. Du kan tilmelde dig her "Tilmeld Nyhedsbrev"

Copyright © 2006 by Dansk Vandsport - All Rights Reserved.

Webdesign: eventa.dk