menu
undermenu

Bådtrailer


Vi har lavet en lille guide med gode råd mht bådtrailer.

Køb af bådtrailer - Ophalervogn vs. indregistreret bådtrailer
At købe en bådtrailer for første gang er ikke nemt. Man vil kunne opleve at sælgere siger at det er lovligt at køre med ophalervognen så længe at der for eksempel er en advarselstrekant bagpå samt ikke kørte hurtigere end 40 km/t. Dette er dog ikke korrekt. Efter en opringning til politiet i Aalborg har Dansk Vandsport nemlig fået oplyst at det ikke er lovligt.
Vi kan på ingen måde anbefale folk at købe en ophalervogn, eller en amerikansk bådtrailer som i princippet er det samme som en ophalervogn, da den kun kan bruges til at tage båden op / ned i vandet hvis båden altid er i samme havn

Før end du køber bådtrailer skal du undersøge følgende
- Hvor meget vejer båden (totalvægt inkl. motor samt brændstof
- Passer traileren til den båd jeg har ? (totalvægt, længde osv)
- Må min bil køre med båden ? (trailerens faktiske totalvægt i forhold til hvor meget bilen må trække)
- Skal jeg have trailerkort ? (tryk her for at udregne om du skal have trailerkørekort.)



Omregistrering af trailer

Omregistrering af en bådtrailer foretages hos politiet.  Den koster 380 kr (Dec 2004) og du skal medbringe registreringsattesten. Du får så en midlertidig registreringsattest og indenfor 14 dage sender politiet den rigtige registreringsattest.

Tilpasning af traileren til båden
Når en båd er i vandet er trykket på skroget jævnt fordelt. Når du derimod tager båden op af vandet vil skroget kun hvile på bestemte steder. Der er derfor vigtigt at traileren passer til båden. Dette gælder såvel længde af traileren som bredde. Når båden sættes på traileren for første gang skal siderullerne tilpasses til båden. Det er her vigtigt at sige at siderullerne kun skal støtte båden og ikke bære vægten af båden. 
Såfremt traileren ikke er tilpasset båden kan den blive skadet når man kører over fartbump og huller i vejen.  

Fastgørelse af båd under kørsel
Følgende regler skal følges præcist af sikkerhedsmæssige årsager
- Trailerspillet skal være 100% i orden og kablet må ikke være flosset på nogen måde. Trailerspillet er kun til at trække båden op af vandet med og ikke til at holde på båden under kørsel.
- Fortøjningen ved forenden af båden er den vigtigste. Den har 2 funktioner. Dels at holde båden på plads så den ikke ryger bagud på traileren men vigtigst af alt skal den holde båden på plads ved en katastrofeopbremsning. Derfor skal der bruges en fortøjning som styrkemæssigt kan klare en opbremsning. 
- Båden skal også fastgøres ved bagenden men her skal stroppen bare holde båden på plads, og derfor skal denne stop ikke være så kraftig.
- Alt efter båden størrelse kan man placere en strop mere midt på båden. Igen skal denne kun holde båden på plads og derfor behøver den ikke være så kraftig.

Fastgørelse af traileren til bilen
Det er vigtigt at der mellem bilen og traileren er en stålwire, som kan sikre imod traileren ikke kan "tabes" hvis trailen hopper af krogen på bilen. Stålwiren må ikke være for lang, da traileren så vidt muligt ikke må ramme vejen hvis traileren skulle falde af krogen.

Vægt på anhængertrækket
Vægten på anhængertrækket må ikke være for lille fordi traileren så bliver mere levende at køre med.

Reglmæssig stop ved kørsel med trailer
Inden kørslen påbegyndes tjekkes dæktryk og lygter og når der køres længere ture er det vigtigt at stoppe reglmæssigt for at tjekke at alt er som det skal være. Det er selvfølgelig vigtigt at tjekke at båden stadig er spændt godt fast.

Søsætning af båd
At sætte båden i vandet er ikke så nemt som man måske skulle tro. Der er mange ting der skal huskes for at alting forløber perfekt. Vi anbefaler derfor at man laver en rutine som følges hver gang.
1. Frakobl ledningsnet mellem bil og trailer og fjern nummerplade-"strangen"
2. Fjern alle stropper mellem trailer og båd.
3. Sæt bundproppen i !!!!
4. Tjeck bådslip / rampen om den er i orden. Læg især mærke til hældningen på rampen samt hvor langt nede i vandet rampen slutter. Ofte er den en kant ved enden og det vil ofte være en katastrofe hvis dækkene på traileren kommer ud over kanten.
5. Sæt en fortøjning fast i bådens forsnude så den ikke flyder væk
6. Når traileren er bakket ned i vandet bør man trække håndbremsen samt sætte noget under et bagdæk inden båden rulles af traileren.

Husk at bagdækkene på bilen ikke bør køres ned i vandet og at "Hastværk er lastværk" så tag det med ro.

Trailerproducenter
Der findes forskellige producenter af bådtrailere. Vi har lavet en liste over de mest kendte:
(Klik på navnet for at komme til producentens hjemmeside)

Brenderup
Brenderup er en af de mest kendte mærker indenfor bådtrailere. Brenderup er en del af Thule-koncernen så derfor er firmanavnet Brendrup Trailers A/S pr. 1 jan 2005 skiftet ud med Thule Trailers A/S. Mærket Brenderup fortsætter uændret.

Variant


Ved at tilmelde dig Dansk Vandsports nyhedsbrev får du besked når der kommer nye guides og når eksisterende guides er blevet opdateret eller udvidet. Du kan tilmelde dig her "Tilmeld Nyhedsbrev"

Copyright © 2006 by Dansk Vandsport - All Rights Reserved.

Webdesign: eventa.dk