menu
undermenu

Motor guide


Valg af bådmotor kan være svært. Vi har derfor lavet en lille guide hvor de basale ting forklares. Vi har desuden listet et par forskellige mærker. Da valget af mærke ofte er en smagssag vil vi ikke sammenligne de forskellige mærker.  Siden opdateres løbende og du er velkommen til at komme med tilføjelser.

Hvis du som nybegynder skal ud og vælge en motor er det første valg enten en påhængsmotor eller en indenbordsmotor. Det er din båd som afgør om du skal have det ene eller den andet.

Påhængsmotor
Påhængsmotoren er det mest almindelige når vi snakker både under 20 fod. Nyprisen er ca. 1000 kr pr. HK. Alene af den grund kan det godt betale sig at vedligeholde sin motor. Påhængsmotorene kan deles op i 2 typer, nemlig 2-takt og 4-takt.
2-takteren er den mest brugte på grund af at den er billigere at købe og fordi den er mindre i størrelse og vægt. Ulempen er dog at den i dyrere i benzin når der sejles og støjer mere end en 4-takt'er. Der findes blandt andet en 2004-test fra Sverige som viser at en 2-takter bruger op til dobbelt så meget benzin som en 4-takter ved en hastighed på ca. 20 knob. En 2-takter kan dog have en smule højere tophastighed, men igen er det begrænset i nye motorer (2003 og frem).

Indenbordsmotor
Indenbordsmotoren bruges primært til både over 17 fod. Selve motoren er placeret i båden og derfor er det nødvendigt med et "drev" hvorpå skruen er placeret. Der findes forskellige motorer og forskellige drev. En indenbordsmotor har en gennemnitlig levetid på ca. 10 år. Levetiden afhænger naturligvis af om motoren er blevet vedligeholdt ordentligt samt hvor mange timer den har sejlet.
Når båden tages op af vandet er der mange som får lavet service på den og det kaldes ofte "Vinterkonservering".

Køb af brugt bådmotor:
Inden du køber en brugt motor anbefaler vi at du undersøger om motoren er stjålet. Dette kan gøres ved at få stelnummeret af sælgeren og så ringe til importøren. Af denne grund har vi anført importøren af de motormærker som findes nedefor. Vi kan dog ikke garantere at de kan hjælpe, men det er et forsøg værd.

Montering af bådmotor:
Kommer snart....




Motorkonservering / Vinterkonservering:
Motorkonservering beskytter motorens indre mod korrosion ved længere tids opbevaring hvor motoren ikke er i brug. Motorkonservering kaldes ofte vinterkonservering. Konserveringen forhindrer rust og korrosion ved at fjerne fugt og danner en beskyttende hinde mod vand og syre. Konserveringen har også en smørende effekt.

Denne simple fremgangsmåde skal følges:
1. Sæt kølevand på motoren
2. Start motoren og varm den op.
3. Sænk omdrejningerne til motoren står i tomgang
4. Påfør godt med konserveringsmiddel i kaburatoren indtil motoren stopper. Konserveringsmiddel kan feks. være 2-taks marine olie, som du blot hælder ned i karburatoren. Herefter vil motoren begynde at udvikle en del røg, men det er helt normalt. Bliv ved med at hælde i indtil motoren stopper. I en Mercruiser 4.3 liters V6 motor plejer Dansk Vandsport at bruge ca. 1 liter 2 taktsolie.
5. Løsn tændrør og spray konserveringsmiddel i tændrørsholderen.
6. Træk motoren rundt gentagne gange. Dette kan gøres manuelt eller ved at bruge starteren.

Det anbefales at skifte tændrør inden motoren startes igen.

Motorkonservering skal foretages hver gang motoren står stille mere end 1 måned.

Benlængde på påhængsmotorer:
Påhængsmotorer fås med forskellige benlængder.
1. Kort ben: 15" / 38cm. Denne størrelse er typisk beregnet til joller og småbåde hvor længden fra bunden og op til hvor motoren hviler på skroget er fra 38-44 cm.

2. Langt ben: 20" / 50cm. Denne størrelse er typisk beregnet til både, hvor længden fra bunden og op til hvor motoren hviler på skroget er fra 44-53 cm.

3. Ekstra langt ben: 25" / 63cm. Denne størrelse er typisk beregnet til både hvor længden fra bunden og op til hvor motoren hviler på skroget er fra 53-68 cm.


Producenter af bådmotorer:
Evinrude
Importør: Uni-Safe, Amager Strandvej 124, 2300 København S. Tlf: 32 58 16 15, http://www.unisafe.dk/

Honda

Mariner
Importør: Ketner Outdoor A/S, Vibeholms Alle 15, 2605 Brøndby. Tlf: 43 27 11 66

MerCruiser
Importør: Ketner Outdoor A/S, Vibeholms Alle 15, 2605 Brøndby. Tlf: 43 27 11 66

Mercury
Importør: Ketner Outdoor A/S, Vibeholms Alle 15, 2605 Brøndby. Tlf: 43 27 11 66

Suzuki

Yamaha
Importør: Yamaha Motor Scandinavia, Svendborgvej 337, 5260 Odense S. Tlf: 63 10 95 00

Online manual til Yamaha motorer findes her:
http://www.yamaha-motor.com/outboard/service/viewmanuals/viewmanuals.aspx?ls=outboard


Reparationsmanualer til bådmotorer
(Tryk på den valgte manual for at se produktet)
Force Outboards 1984-99, 2 Stroke, Engelsk Rep. manual
Mercury 1990-2000. 2 takts, Engelsk rep. manual
Yamaha 2 & 4 takts 84-96. Engelsk rep. manual
Yamaha 2 takts 1997-03. Engelsk rep. manual.
Yamaha/Mercury/Mariner 4 takt 1995-04. Engelsk Rep. manual


Kontakt os hvis du mangler en manual til en bådmotor som ikke dækkes af ovenstående, så vil vi undersøge om vi kan skaffe den.


Ved at tilmelde dig Dansk Vandsports nyhedsbrev får du besked når der kommer nye guides og når eksisterende guides er blevet opdateret eller udvidet. Du kan tilmelde dig her "Tilmeld Nyhedsbrev"

Copyright © 2006 by Dansk Vandsport - All Rights Reserved.
Webdesign: eventa.dk